posted
Alltså, jag trodde att alla elbilar kunde använda vilken laddbox som helst, men tydligen är det inte så enkelt. Jag har en Tesla Model Y, och när jag skaffade en laddbox visade det sig att den inte stödde Teslas egna funktioner fullt ut. Nu funkar den visserligen, men jag missar en del smarta grejer. Finns det någon laddbox som faktiskt funkar optimalt med både Tesla, Volvo och typ BMW? Tänker på framtiden om jag byter bil.
| IP: Logged |
posted
Jag hade exakt samma fundering! Jag kör en Polestar 2 och min sambo har en Kia EV6, så vi behövde något som funkade för båda. Vi hittade en sida där de har laddboxar som funkar med Tesla, Volvo, Polestar, Volkswagen, BMW, Mercedes, Kia, Hyundai, Audi och Skoda. Kolla in Hitta rätt laddbox - evsolution.se, där har de laddare som är kompatibla med flera bilmärken, så du slipper oroa dig om du byter bil senare.
posted
Jag tycker att man ska tänka långsiktigt när man väljer laddbox. Om du har en elbil idag så är chansen stor att du byter om några år, och då vill du inte behöva byta laddare också. Jag kör en Mercedes EQB, men min laddbox är även anpassad för andra märken. Det bästa är att välja en laddare som har rätt kontakt och kan justeras efter bilens behov, då funkar den oavsett om du kör en Tesla eller en Skoda i framtiden.